Tecnoloxía impresionista
Os acontecementos sociais, políticos, económicos e as
tendencias artísticas, inflúen de xeito decisivo na evolución das modas.
Ademais as innovacións tecnolóxicas son un motor axial dos trocos nas formas de
vestido, nas modalidades de produción e nas inspiracións para os costureiros e
xastres. Dúas
exposicións teñen tratado a teima da influencia das innovacións tecnolóxicas no
vestido e a influencia dos movementos artísticos na moda. En concreto o Fashion
Institute of Technology de Nova York, abonda na relación da técnica e a moda na
exposición titulada “Fashion and Technology”. E o Musée d´Orsay de París,
tratou a relación entre un movemento artístico e a moda, na exposición titulada,
L´impressionnisme et la mode. Como movemento o impresionismo ven a
significar unha nova maneira de ollar cara a realidade dendeva visión do
pintor. O cadro de Claude Monet, “Impression, soleil levant” de 1872, está
considerado como o que aporta o nome a este estilo revolucionario. Tan
revolucionario como o contexto económico e social que corresponde ó período. As
dúas revolucións industriais incorporaron a máquina de vapor, a fiandeira
Jenny, o tear Jacquard e as tinguiduras sintéticas, sendo todo elo decisivo
para a popularización da moda. Ó mesmo tempo os cambios políticos da época,
coas monarquías constitucionais e o ascenso da burguesía, crean un ambiente
asemade popular. As comidas campestres, as reunións de familia, mesmo o bar do
Folies Bèrgere ou o parque das Tullerías, son as teimas elixidas polos
impresionistas, para reflectir o espírito dunha época de cambios. Cando un mira
estes cadros cheos da vibrante luz, do xesto do momento, da fugacidade da
impresión, recoñece a modernidade incipiente desa época. Non por menos a
modernidade da aparencia vestida masculina e feminina, aparece asemade
retratada polos impresionistas. Esas modas innovadoras grazas ó talento dos
modistos e polas invencións técnicas, aparecen nos retratos de pezas de
conversación realizados dende a década dos sesenta do século XIX. A dama moza
cun sobretodo color crema de shantung de seda retratado por Edouard Manet no
1866. Fronte a ela a Olimpia espida. O almorzo na herba de 1865 pintado
por Claude Monet, con vestidos que
parecen de algodón, batista e chifón, de saias campaniformes, mangas de pagoda
e cores frescos coma o verán que retrata. Do pintor Frédéric Bazille, tamén
unha reunión de familia no exterior, do ano 1867, onde os traxes gris e negro
dos cabaleiros, contrastan cas cores lixeiras dos traxes das donas máis mozas e
as cores sobrias das donas de mais idade no cadro. Gustave Caillebote, coas
súas tintadas caseque planas, no retrato de home “No café”, de 1880. E o moi
coñecido retrato de parella de Pierre-Auguste Renoir, chamado “O balancín”, do
ano 1880, onde a dona leva un traxe da década axustado ó longo do corpo, sen
crinolina, con polisón baixo e de cor branca complementado por lazos azuis no
frontal do vestido. Todos estes traxes ou outros semellantes, e outros,
acompañaban ós cadros na mostra parisina. Creando o conxunto un rigoroso
análise dunha realidade de innovación técnica, nun tempo que a moda trocaba
tanto como a arte. As artes alimentadas polo espírito dos tempos. A moda sendo
ela mesma a pulsión dunha época.
Moda nas artes Se a
moda da segunda parte do século XIX, coas saias con crinolina, as mangas
pagoda, os garda pó, as levitas, os vestidos con polisón, a innovacións do
algodón o Jacquard, foron retratadas polos impresionistas. Tamén a moda do
século XX e XXI, con tódalas súas innovacións técnicas ten sido retratada por
artistas e fotógrafos de moda, quen recolleron os matices máis interesantes de
cada creación. As innovacións son retratadas con profusión. ¡Que diversa a
retratística de academia do XIX, dun Francisco Xavier Winterhalter collendo a
efixie de Sissi emperatriz ou de Eugenia de Montijo, fronte ás mulleres espidas
por Manet, no almorzo na herba ou na Olimpia!. Os cambios do século XX , son
retratados polos fotógrafos artistas Man Ray, Horst P. Horst, Richard Avedon. E
o século XXI polos fotógrafos de moda Bruce Weber, Mario Testino ou Lamsweerde&Matadin.
As innovacións do século XX, como a cremalleira, e a moda sideral coa chegada
do home á lúa, aparecen en sendas creacións de por exemplo Elsa Schiaparelli ou
Pierre Cardin respectivamente. A moda sideral ten representacións con tecidos
de lycra, lurex, nos anos oitenta, tal e como retrataba Thierry Mugler no eido
do seu universo creativo. Os deseñadores xaponeses con Issey Miyake á cabeza ou
a firma DuPont, teñen feito asemade moitas innovacións en tecidos metálicos,
sintéticos, que trocaron a iconografía dunha época. Actualmente son as
impresións dixitais en 3D, as computadoras e as webs, as fontes de inspiración
tecnolóxicas dos modistos. Jean Paul Gaultier, Gareth Pugh ou Mary Katranzou,
son algúns dos que recrean o espírito dos tempos ciber tecnolóxicos nas súas
creacións. Impresionismo, tecnoloxía e hipermodernidad.
Román Padín Otero
No hay comentarios:
Publicar un comentario