Universo Fortuny
España non é
un país de deseñadores industriais, mais un dos mais destacables
creadores de obxectos de artes aplicadas e vestimentas tecnolóxicas é español.
O Spanish Institute dedica unha exposición ó universo de Mariano Fortuny y
Madrazo (Granada 1871-Venecia 1949), un artista poliédrico que combinou, na súa
biografía, dúas características admirables. Ser un cosmopolita nunha época de
nacionalismos balcánicos e belicosos. Ademais de ser un creador
multidisciplinar “avant la lettre”. Era
de estirpe de artistas, pola banda do pai e da nai, e logo de pasar a primeira
nenez en Granada, no pasamento do pai, trasládase a familia a París, onde o
mozo Mariano, estuda artes e ciencias con semellante interese. Un motivo
apócrifo dunha alerxia do creador mozo ós cabalos, invita á un novo traslado de
domicilio, desta volta a Venecia. A cidade da lagoa, do gótico flamíxero e da
pintura barroca, fica como un leitmotiv perenne na inspiración deste creador. Venecia
non é unha se non como escribía Paul Morand, hai moitas Venecias, diríamos que
tantas como imaxinacións dos viaxeiros que a visitan. Sen dúbida hai estratos
culturais dos séculos que acumulan culturas na urbe con mapa de pez. Estes
estratos, dan en crear un estilo que non obedece ás ordes clásicas, se non que
é veneciano, froito dunha mestura de orientalismo, barroquismo, excentricidade
e opulencia absoluta. Venecia encerra o mais extremo de Europa, o máis
fantasioso de Oriente. O futurismo máis audaz e o clasicismo máis sólido. Este
calidoscopio da historia, este peneirado de cores e aromas, ten eco personalidade
cosmopolita de Fortuny. O
europeísmo da época, tiña moito de orientalismo, pois viña subliñado polos
descubrimentos arqueolóxicos, así o gusto polo vello Exipto, pola antiga
Grecia, polas ruínas e o grand tour aparece reflectido nas innovacións no
vestiario creado por Fortuny. Os vestidos Delphos, tiñan formas grecolatinas, e
recreaban con novas tecnoloxías a fórmula dos panos mollados, dos plisados
exipcios,gregos e romanos. Non se oculta a influencia nesta moda, do Auriga,
escultura encontrada no fin do século XIX, e que foi visionaria para tódolos
homes das artes da época. Os fulares Knossos, tiñan asemade a influencia dos
descubrimentos micénicos na época. Dunha sinxeleza fermosa, reproducían as túnicas
dos antigos conxuntos femininos do clasicismo. O europeismo de Fortuny, levouno
a investigar e recrear tecidos continentais medievais que puña ó día con aires
modernistas. Ou mesmo a revisitar o Walhalla de Wagner, en escenarios e outras
fantasías. O ámbito máis futurista da Venecia
interpretada por Fortuny, atópase na súa manufactura de tecidos, e no deseño de
lámpadas e outros obxectos, como o célebre paraugas montado en trípode con
retroiluminación ou tamén no traballo como fotógrafo de Fortuny. Por contra os
aires máis nostálxicos, están noutras lámpadas con nome como Sherezade, que
teñen aires orientais ou na propia produción pictórica de estilo impresionista
de salón, deste moi grande artista español universal. A mostra que arestora
exhibe o universo Fortuny en Nova York, recolle un espectro, como o do baile da
rosa do poeta Teófilo Gautier, cheo de aroma e encanto. Fortuny para o recordo
visionario.
Román Padín Otero
No hay comentarios:
Publicar un comentario