viernes, 19 de julio de 2019

Contra a interpretación. FV 18.7.19





Contra a interpretación.
Dúas exposicións de moda traen a colación a cuestión filosófica da interpretación na obra de arte. Por medio da relación da moda coa pintura nun caso e a través do vínculo entre a moda e o pensamento doutra banda, téntase de ofrecer á audiencia novas lecturas das manifestacións culturais no século XXI.
A mostra Balenciaga y la pintura española no Museo Thyssen de Madrid, comisariada por Eloy Martínez de la Pera, pon en relación un conxunto de 56 cadros de autores españois cos vestidos de Cristóbal Balenciaga. A proposta curatorial está baseada, daquela, nunha análise da forma da obra de arte baixo unha perspectiva de mímese ou parecido. Onde os ollos do intérprete tentan ver semellanzas estéticas entre cadros e vestidos por cuestións cromáticas e de volumes. 
A cor vermella ten de conectar a un conxunto de vestido e chaqueta creado por Balenciaga, cun retrato de El cardenal don Luís María de Borbón y Villabriga pintado por Goya. A cor azul conecta un vestido de noite con carapuchiña realizado en gazar cun lenzo que representa á Inmaculada Concepción pintado por Murillo. A cor negra conecta un retrato de cabaleiro de efixie de busto pintado por El Greco, cun abrigo de noite de veludo de seda negra cun colo branco rizado. A semiótica de austeridade do negro, identificado coa corte de Felipe II, é frecuente en retratos dos Austrias e imaxínase fonte de inspiración no negro habitual nas modas de Balenciaga. A pureza da cor branca e a solidez dos volumes dos traxes de noiva de Balenciaga atópanse polo hermeneuta inspirados nos cadros de monxes e santas de Zurbarán.  
As flores, os bordados, guipures, encaixes, pedrerías que emprega a casa de Balenciaga para embelecer moitos dos traxes, capas, abrigos e chaquetas, interprétanse na mostra como unha cita ó bodegón español, a Goya e á pintura do século XIX.  O modista mesmo era coleccionista de singulares téxtiles de época e indumentaria. Un vestido de cerimonia e máis un vestido de noiva de chantung de seda bordado en fíos de prata póñense en diálogo cos ricos tecidos dos retratos de Ana de Austria por Sánchez Coello ou no de Isabel de Borbón, esposa de Felipe IV pintado por Rodrigo de Villandrando.
Esta é pois unha mostra de moda onde a forma se argumenta como resultado da inspiración ou mímese procedente do ollar das creacións pictóricas do pasado.               
A exposición Camp notes on Fashion comisariada por Andrew Bolton no The New York Metropolitan Museum of Art, explora as orixes da estética camp. Por medio de máis de 250 obxectos e modas datados dende o século XVII até os nosos día, se fai una análise do significado dunha cuestión estética de fondo. Pois tódolos obxectos e modas son tan heteroxéneos como se poida imaxinar. Mais comparten unha certa exuberancia, humor, ironía, parodia, pastiche, artificio, exaxeración e teatralidade.
Iso é o camp segundo a filósofa e autora norteamericana Susan Sontag quen deu as coordenadas dese concepto estético nun ensaio do ano 1964, que leva por título “Notes on Camp”.
Na mostra hai un estudo da chamada pose camp que é unha sorte de teatralidade extrema no comportamento, nas maneiras, na fala, na decoración ou na vestimenta. E se exhibe asemade a un considerable número de creadores que son camp de xeito manifesto como identidade da súa casa de modas ou teñen feito pezas téxtiles indiscutiblemente camp.
A casa de moda do Schiaparelli cas creacións de Bertrand Guyon abre a mostra cunha capa de flamencos rosa e un tocado ad hoc creado por Stephen Jones .  
O casa italiana Moschino cas creacións de Jeremy Scott é ironía total, o mesmo fai un vestido de bolboretas que un bolso McDonalds ou un traxe de trapecista. Gucci con Alessandro Michele ó frente é indiscutiblemente teatral. Virgil Abloh con Off-White é evidentemente paródico. Thom Browne recrea o Ivy League cunha exaxeración que o fai paródico. Marc Jacobs con estampados coa cara de María Callas crea un artificio camp.
Esta mostra non fai hermenéutica ou interpretación ante o medo que provoca unha obra de arte rotunda (como no caso da de Balenciaga) se non que Camp notes on Fashion, sacando do almacén ese concepto filosófico incita a unha erótica da arte.  
Camp no fondo, pintura na forma.
Palomo Spain o célebre modisto español está presente na mostra Camp notes on Fashion cun conxunto de voda da colección primavera verán de 2018. Un tul recuberto de plumas de galo brancas ciscadas polos extremos e o pescozo fan desta túnica transparente que, deixa ó aire o cu do modelo masculino que a exhibe, unha  peza en verdade teatral, irónica, queer e pastiche.
De certo é que as manifestacións culturais españolas máis populares arestora, son no fondo e na forma Camp. Non soamente temos ó gran modista Palomo Spain na esencia do camp na península ibérica. Pedro Almodovar é todo él camp en estado puro, mesturando cultura manchega e estéticas varias europeas. A cantante Rosalía é camp dun modo global, pastiche, teatral, exaxerado.
Doutra banda teríamos ós creadores do drama como Balenciaga, que ademais estarían máis cerca da alta cultura. Os arquitectos estudio RCR que foron merecedores do premio Pritzker no ano 2017, terían calquera outro atributo menos camp. O director de cine galego Oliver Laxe, recentemente laureado en Cannes, é máis ben neorealista que camp. O gran Adolfo Domínguez, no seu ámbito de la arruga es bella, malia o certo pastiche que ten feito dos deseñadores xaponeses, non é camp, se non esencial, austero, intelectual e purista.
Entre os novos creadores, é intelectual e hipermoderna é a ex alumna de Esdemga premiada en EGO Madrid, Melania Freire. Tamén son vangardistas, inclusivas as gañadoras en BIAAF Bilbao, IK.Studio, Erica Oubiña e Inti Núñez. Eu diría que é camp o estudante de Mestre Mateo, Isaac Castelo Ares, coñecido como Caasi Sera, que visteu a unha das invitadas na voda de Sergio Ramos e Pilar Rubio, futbolista a artista, ámbolos dous camp,camp,camp.
Román Padín Otero         



No hay comentarios:

Publicar un comentario